2 en 3 juni.

4 juni 2017 - Vigo, Spanje

Het vorige reisverhaal besloten we met; "morgen nog een daagje Porto". Dat is toch weer anders geworden. Dat is de vrijheid van het camperen..

Na het opstaan en het aanschouwen van de donkere lucht, toch maar besloten verder te gaan naar het Noorden. Omstreeks 10.00 uur was het bivak opgebroken en vertrokken we. Omstreeks 12.30 uur waren we bij de Portugees/Spaanse grens. Het weer was inmiddels weer helemaal opgeklaard. Een tegenvaller was dat het van het éne op het andere moment wel weer een uur later was. Vertelde ik jullie eerder dat het tijdverschil lag in het feit dat Portugal niet mee doet aan de zomertijd, bleek mij later dat dit niet klopte, Portugal ligt in een andere tijdzone. Dat geldt ook voor een groot gedeelte van Spanje, maar Franco schijnt ooit bepaald te hebben dat hij niet wilde dat in zijn land 2 tijdzones waren. Vandaar dat heel Spanje dezelfde tijd heeft. Er schijnt nu wel weer over gesproken te worden één en ander aan te passen. (vreemd dat niemand op mijn eerdere conclusie heeft  gereageerd en iedereen maar klakkeloos alles wat ik schrijf voor waar aanneemt) Zo ook in mijn reisverslag van 3 mei. Daar vermeldde ik dat het koolzaadvelden waren terwijl het lijnzaadvelden waren. Wel scherp blijven.

Na een lunchstop, het doen van boodschappen en het weer een stuk goedkoper tanken, arriveerden we omstreeks 15.30 (Spaanse tijd) op camping Playa Samil in Vigo. Vigo lag niet in de planning, maar omdat een oud collega (Koos) daar nu werkzaam is besloten we daar te stoppen en hem daar te bezoeken.

De oud collega is daar al 5 jaar werkzaam. Hij stuurt daar met een aantal collega's uit andere landen, de schepen aan belast met visserijcontrole. Hier valt ook het Nederlandse controle schip de "Barend Biesheuvel"  onder. https://www.youtube.com/watch?v=9o0NFkRVmJs

Ook ik heb het genoegen gehad met dit schip enkele controles te mogen uitvoeren. Het was echter geen hobby van me een week op zee te slingeren. Overigens het was wel spectaculair.

Het bezoek werd door Koos overigens zeer op prijs gesteld. Dit moge blijken uit de foto's. Dat Monique in Koos zijn appartementje nog een Surinaamse maaltijd bereidde was ook leuk meegenomen.

VIGO (12) VIGO (15) VIGO (14)

Koos vertelde dat het werk in Vigo best aangenaam is. Vooral het samenwerken met collega's uit andere lidstaten. (Duitser, Schot, Zweed, Ier enz.) Het weer en zijn appartement is natuurlijk ook niet onaangenaam.  We hebben hem beloofd uit alle macht te duimen, zodat hij de laatste 4 jaar van zijn werkzame leven ook hier kan slijten.

Vigo is één van de grootste visserijhavens van Europa. Gigantisch zoveel vis hier aangevoerd en verhandeld wordt. Zelfs vis, zoals heek en zeeduivel van Spaanse schepen die in Ierse wateren vissen wordt hier verhandeld. De vis wordt vanuit Ierland per as vervoerd naar Vigo. Een aardige rit dus.

Op het moment dat wij er waren lag het enige Spaanse vliegdekschip de "Juan Carlos" in de haven. Zeer imposant. Opvallend was ook de strenge bewaking.

Tevens lag er een enorm cruiseschip van P&O

Op dit moment dat ik dit schrijf hoor ik dat Londen opnieuw is getroffen door een aanslag. Wanneer wordt men eens wijzer en houdt dit op. Ik stop nu met dit verslag, omdat mijn aandacht opeens naar andere dingen uitgaat. Jullie hebben hopelijk toch een kleine indruk gekregen van Vigo en onze reis. Het vervolg van onze reis laat ik voortaan maar in het midden. Wat ik nu schrijf kan morgen toch weer anders zijn. O ja 170 km was het. (rest foto's onder Foto's)

1. Tjeerd:
    4 juni 2017
    Ja, het eten doet je goed. En zo als Monique koot, ja dat lust echt iedereen. Ik doe het wel met aardappels en boontjes. Overigens, jij zegt waakzaam blijven. Wij verwachten van een Bromsnor de waarheid. Blijf genieten samen. Maar dat doen jullie wel zo te zien aan de foto's.
  2. Nel:
    Goedemorgen
    Gezellig jo .
    Ik dacht je dat Monique ook vac had zo als ik begrijp aan eten koken
    Lekker uit rusten jo .
    Ja Aad wat een rotzooi overal ze gaan maar door je wordt er bang van
    jammer maar kunnen weinig mensen door een deur wordt tijd dat er oren gewassen worden en luisteren naar elkaar jammer dat niet kan .
    Maar gewoon door gaan met jullie reis maak er wat van .
    Fijne dag verder
    Nel Mama .
  3. Gerrit:
    4 juni 2017
    Goedemorgen luitjes, ziet er gezellig uit zo bij Koos. Zeker ook nog wel wat oude verhalen opgehaald. Vigo ziet er wel uit als een active stad, mooie foto's. Veel plezier en goed reis verder.
  4. Hans Dissel:
    4 juni 2017
    Ziet er goed uit hoor , geniet ervan saampies .
  5. Ingrid:
    Weer op terug reis.
  6. Marja:
    4 juni 2017
    Jullie lijken op de Blues Brothers met zonnebril op. Alleen nog een hoedje. Zoals je schrijft morgen kan alles anders zijn. Dan denk ik aan die aanslagen en die meisjes die vermist en vermoord zijn deze week. Mo het ziet er idd heerlijk uit. 1 x koken staat voor 2x uit eten gaan toch. Maak er morgen een feestelijke dag van.
    Op naar het volgende reisverslagen. Het zag er weer mooi uit xx
  7. Marijke:
    4 juni 2017
    Het ziet er allemaal goed uit getuige de foto,s en leuk een oud collega op te zoeken en ook weer lekker eten,maar geniet ervan.Groet.
  8. Jaap Tanis:
    5 juni 2017
    Hoi jullie
    Wat een toestand overal
    De maat in Vigo heeft veel contact met mijn neef die zoon van mijn oudste broer over logboeken
    De rest gaat goed hier we hebben 27 mei bij mijn dochter vis gebakken op de camping en afgelopen zaterdag op de voetbal waar voor de 39 keer het visserijtournooi was
    En nu wil die Wim bijeje al die goede doelen vis gaan verbieden
    Er zijn al gesprekken geweest met zijn baas Arie Groen
    Wat een enge man is dat die Wim
    Nou gezelligheid daar en groeten aan jullie
    Gr jaap en klara