11 en 12 juni.

12 juni 2017 - Bilbao, Spanje

11 juni omstreeks 10.30 uur met regenachtig weer vertrokken. I.v.m de regen en de laaghangende mist niet de bergen ingegaan. Dat had ook weer een mooie route geworden richting Picos en een nationaal park. Maar helaas. Volgend jaar misschien. Want dat we hier teruggaan, naar noord Spanje is zeker. Groen fris, gewoon mooi hier. We volgden de A8/E70 richting Bilbao. Toen na ongeveer een uur het weer opklaarde hebben we toch de snelweg verlaten en zijn we langs de kust gaan rijden. Prachtige uitzichten en tevens mooie camperplaatsen gezien. Eén daarvan in Casasola hebben we aan gekruist voor volgend jaar. Bij afslag 272 hadden we snelweg verlaten en tot Santillana del Mar hebben we langs de kust gereden. Daar zijn we weer de snelweg opgegaan om wat op te schieten. Met bewolkt weer kwamen we aan op een prachtige camperplaats net buiten Bilbao. Vanaf onze plaats hadden we een prachtig uitzicht over de stad, ondanks we op het de 2e rij stonden. Het is een camperplaats met alle voorzieningen en 24 uur bewaking. We kwamen daar aan omstreeks 15.15 uur en na 274 km. De meeste mensen die gelijk met ons aankwamen, parkeerden de camper en haasten zich voor de bus naar de stad. Allemaal voor een bezoek aan het Guggenheim Bilbao Museum. Een museum van moderne kunst en ook het gebouw zou uitzonderlijk van vorm zijn. Daar kwam nog bij dat het museum morgen gesloten zou zijn. Vandaar die haast. Moderne kunst interesseert ons niet en het mooie gebouw zou er maandag ook nog wel staan. Dus wij hoefden ons niet te haasten.

Na ongeveer een uur kwam er een tractor met een soort 'pipo "wagen de camperplaats oprijden. Het bleek een Duitse "einzelgänger" te zijn. Hij was op de terugweg vanaf de Algarve naar Duitsland. Hij vertelde over de vele aandacht onderweg. Toen ik hem vroeg een foto te mogen maken, was het "ja natuurlijk" Had ik voor iedere foto een euro gekregen, had mijn reis betaald geweest,

Maandagmorgen vroeg eruit. Gauw een berichtje op Facebook gezet om onze jongste kleinzoon Vayron te feliciteren. Hij is vandaag 3 jaar geworden. Als we terug zijn is hij de eerste die een paar dagen meegaat. Heerlijk. Voor oma pech, want hij wil voorin naast opa zitten.  Daarna toch weer ff terug gegaan naar bed, want het was bagger weer. De stad was niet eens te zien. Regen en mist. Omstreeks 10.00 was het droog en de mist opgetrokken. Het was wel bewolkt, maar de temperatuur, 20 gr, was goed om de stad te gaan bezoeken.  Voordat we bus namen, nog ff overgestoken naar de eerste rij, voor nog een beter uitzicht over de stad. De bus zetten ons in de "old town' af. Eerst koffie gedronken (met tapas) in de markthal. Daarna wat door de stad gezworven en inderdaad het museum stond er ook op maandag, maar wel gesloten  Een prachtig bouwwerk. Na ongeveer 4 uur door de stad te hebben gezworven hadden we het wel gehad. Een mooie schone stad, met goed openbaar vervoer. Het is ons trouwens opgevallen dat alle steden die we bezocht hebben zeer schoon zijn. Een klein voorbeeld: als men ergens binnengaat wordt de peuk niet weggeschoten, maar netjes uitgemaakt en in de vuilnisbak gegooid.

We hebben de markthal weer opgezocht en daar weer heerlijk tapas gegeten. Alleen nu niet met koffie. Omstreeks 17.00 uur weer bij de camper. Morgen vertrekken we hier. Morgennacht slapen we in Frankrijk. Waar? Dat leest u later.

1. Nel:
    13 juni 2017
    Goedemorgen .
    Geweldig wat jullie allemaal zien geniet er van .
    Komen jullie weer terug zakken of andere kant bekijken ?
    Fijne reis .
    Tot later .
    Nel mama .
  2. Martina:
    13 juni 2017
    Heb het weer met plezier gelezen,reageer niet elke x maar lees alles wel iedere x en het is gewoon weer prachtig allemaal ,mooi verhaal en mooie foto,s.