29 en 30 mei

30 mei 2017 - Fátima, Portugal

Voor ik ons nieuwe reisverhaal begin, we zijn u de kilometers nog verschuldigd tussen Milfontes en Lissabon. Dat waren er 186. Dus zeg nu nooit meer dat ik me er met een Jantje van Leiden vanaf maak.

29 mei omstreeks 10.15 uur zijn we met droog weer vertrokken vanuit Lissabon. Al gauw stonden we voor de tolpoorten van de Ponte 25 de Abril. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj-4J_UjJjUAhVIrRoKHfreB78QFgghMAA&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FPonte_25_de_Abril&usg=AFQjCNHEhxrBTooeRwIYrtS9wx-aDyiQVg

Na 3.85 euro gedoneerd te hebben gingen de slagbomen open. Een prachtig uitzicht vanaf de brug, over Lissabon.

BRUG LISSABON

Na ongeveer anderhalf uur door het typische Portugese landschap te zijn gereden, zijn we gestopt in het plaatsje Ericeira om wat te eten. Tijdens de lunch hadden we prachtig uitzicht over zee. Even via Messenger contact gehad met Sander en hem ook even van  het uitzicht laten genieten. Hij zelf zat ook heerlijk in de zon te wachten op iemand die hij niet kent. Hij zit de komende 4 dagen te karperen. Na het eten zijn we weer verder gegaan richting Obidos. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiawL7zjpjUAhWBWxoKHQoYBJkQFgg1MAE&url=http%3A%2F%2Fwww.stedentipsvoortrips.nl%2Fportugal%2Fobidosbb.htm&usg=AFQjCNHHbeKbZj4b27vaJrgpnBdA4OVm3w

Omstreeks 15.00 uur kwamen wij daar na 132 kilometers aan. Wij vonden een plekje op een camperplaats net buiten de stadsmuren. Voor 6 euro mocht je daar staan en van de gebruikelijke zaken gebruik maken. (lozen, innemen en chemisch toilet). Als je alleen ff van het servicepunt gebruik wil maken kost dat 2 euro. Zowel de 6 euro en eventuele 2 euro kon jet in een bakje deponeren. Er was dus geen toezicht. Een kwestie van eerlijkheid. Ongeveer 19.00 uur kwam er iemand langs om het potje te legen en te controleren of degene die er stonden wel betaald hadden. Op een camperplaats wordt altijd aangegeven en is ook algemeen bekend, dat campinggedrag (geen luifel uit, geen tafels en stoelen buiten) niet  is toegestaan. Maar dat geldt waarschijnlijk niet voor Fransen. Nemen daarom met één camper twee plaatsen in bezit. Zetten plaatsen af voor vrienden die nog moeten komen. Ook weten zij hun verblijf zo te plannen, dat ze net niet hoeven te betalen. Ook de 2 euro voor de gebruikmaking van het servicepunt wordt niet betaald. Sorry wat een pest volk en een ergernis die Franse camperaars. Ze verpesten het op den duur van de overige camperaars.

De rest van de dag zijn we bij de camper gebleven. Heerlijk spinazie met natuurlijk een gekookt eitje gegeten.

Dinsdagmorgen vroeg (9.15) zijn we al naar het stadje gelopen. Heerlijk rustig nog. Het was echt de moeite waard een leuk gezellig stadje.

OBIDOS (13) OBIDOS (11)

OBIDOS (10) OBIDOS (8)

Overige foto's onder het kopje foto' s. Zoals u daar ziet was Monique om 10.00 uur al aan de kersenlikeur uit een chocolade kopje.

Ongeveer 12.00 uur zijn we uit Obidos vertrokken richting Fatima. Tolwegen vermijdend. Ca 13.15 uur kwamen we in Fatima aan. O ja , voor ik het vergeet na 81 km.

Na een plaatsje gezocht te hebben op een gratis camperplaats, vrijwel onder de basiliek hebben we het plaatsje bezocht. Laat de foto's spreken.

Fatima is één van de jongste en belangrijkste bedevaartplaatsen van de katholieke geloofsgemeenschap, Fátima wordt ook wel het altaar van de wereld genoemd. Hier is Maria in 1917 op de 13de van de maanden mei tot oktober verschenen aan drie herderskinderen. De laatste verschijning was op 13 oktober 1917 ten aanschouwe van de drie kinderen en 70.000 pelgrims, die zagen dat de regen plotseling op hield en de zon als een vuurbal in de lucht ronddraaide. De boodschap van Fátima is een oproep tot gebed en boete. De bisschop uit Leiria erkende het wonder in 1930. Paus Paulus VI bezocht Fatima in mei 1967 ter gelegenheid van het 50ste herdenkingsjaar. In 1982 bezocht paus Johannes Paulus II Fátima. Mei 2010 heeft de vorige Paus Benedictus XVI Fátima bezocht. De processies op 13 mei en 13 oktober trekken veel pelgrims. Te voet begeeft men zich dan naar Fátima. Er is een grote witte basiliek opgetrokken uit kalksteen met een groot plein daarvoor, een plein dat 2 keer groter is dan het Sint Pietersplein in Rome. Aan weerszijde van de basiliek zijn zuilgalerijen en bijgebouwen opgetrokken, onder anderen twee ziekenhuizen. Op de plaats van de verschijning is een zogenaamde 'verschijningskapel' opgericht.

Iedere morgen schijnt er omstreeks 09.30 uur een mis te zijn. Of dat daadwerkelijk zo is berichten we later. Daarna vertrekken we hier weer. Richting? Wederom een vraag.

Nog 1 ding:  Dit verslag wordt nog steeds gemaakt met het al dan niet illegale internet kaartje.

1. Tjeerd:
    30 mei 2017
    Laat nar eventueel illegaal. De verhalen blijven kort maar leuk om te lezen. Fijn vervolg.
  2. Martina:
    30 mei 2017
    Zo ik was er ook weer na een paar dagen had een kop als een water meloen ontsteking inmiddels weer genezen wat een fijn internet kaartje he .wij hebben ook zo,n hekel aan Fransen nie leuk zulke mensen en waar gaat het over 6 euro tjonge tjonge weer prachtige foto,s met leuk verhaal ,lijk me mooi om zo,n mis mee te maken veel plezier.
  3. Nico Ras:
    30 mei 2017
    Prachtige brug lijk op de golden cate van San Francisco en zo te lezen lijk me helemaal te gek met een camper te toeren in plaats van naar hotels te zoeken.
  4. Nel:
    31 mei 2017
    Goedemorgen
    Uit een zon overgoten Capelle .
    Fijn dat alles goed gaat en dat jullie zo veel mooie dingen zien en ontdekken .
    Wat een indruk maak die brug he zo groot en lang geweldig
    Fotos zijn erg mooi .
    Geniet er van .
  5. Weijnand en Joke:
    31 mei 2017
    Hoi vakantiegangers, wat heerlijk als je zoveel tijd hebt om Portugal te ontdekken, wij moesten het een stuk sneller doen. Wat een prachtige foto's. Inderdaad heel jammer dat er altijd mensen zijn die het op een camperplek weer moeten verpesten !! Dat heb je weer goed gedaan met je illegale kaartje, geluk is met de ............ haha. Veel plezier nog he. Liefs uit een zonnig Katwijk !!