21 mei

21 mei 2017 - Lagos, Portugal

Zondagmorgen werden we al om 07.30 uur Portugese tijd door Dalishia gewekt. Ze wilden Opa en Oma vertellen dat ze voor het eerst alleen in haar "nieuwe" kamer en bed had geslapen. Dat had ze wel gedaan nadat Opa en Oma haar een dag eerder een Feyenoord shirt hadden beloofd. Omdat we nu toch op tijd wakker waren zijn we vroeg weggereden richting Lagos.

We zijn tussen Evora en Lagos door in het gebied van de kurkeiken, een belangrijk exportproduct van Portugal gereden. Kurkschillers houden bij wanneer ze een boom voor het laatst geschild hebben. Ze verven dan het jaartal op de stam. Het schillen vindt plaats in juli en augustus. Als een kurkeik geschild is, heeft hij een rode kleur. Vroeger dachten de mensen dat de kurkeik zich schaamde om naakt in het landschap te staan. Na een tijdje wordt de rode kleur steeds donkerder tot de stam zwart is. De kurkeik heeft een bijzondere eigenschap. De boom maakt een nieuwe laag kurk op de plaats waar de oude is weggehaald, dat duurt ongeveer acht tot tien jaar. De nieuwe kurklaag moet minstens 2,5 centimeter dik zijn voordat de kurkschillers de boom weer schillen. Een kurkeik moet ongeveer twintig jaar oud zijn voor hij voor het eerst geschild kan worden, pas dan is de schors dik genoeg. De eerste kurklaag is niet zoveel waard. Het gaat de kurkschillers om de tweede en volgende lagen, die brengen veel geld op. De kurk die van de boom komt, bestaat uit kromme platen. Ze worden op elkaar gelegd om ze wat platter te maken. In de fabriek worden de lappen kurk eerst gedroogd en dan gladgeschaafd. Met een soort boor worden flessenkurken uit de platen kurk geboord. Uit één kilo kurk gaan ongeveer honderd flessenkurken. Ook kwamen we onderweg nog een grote varkensfokkerij tegen, waar de dieren nog gewoon buiten liepen. Zoals het hoort. Had wat voor vader Dirk geweest. Zoals de bedoeling was zijn we eerst naar Monchique gereden. Dat zou een mooi plaatsje zijn. Wij hebben dat niet kunnen ontdekken. Na een bakkie doorgereden naar Lagos. Het was de gehele dag zwaar bewolkt met een behoorlijke wind. Zeker in de bergen. (zie onder video voor filmpje van onderweg)

Onderweg van Evora naar Lagos. Onderweg van Evora naar Lagos. Onderweg van Evora naar Lagos. Onderweg van Evora naar Lagos. Onderweg van Evora  naar Lagos.

Na 219 km te hebben gereden kwamen we op de camperplaats in Lagos aan. Alles is er, alleen geen electra. Kosten 3 euro per dag, Plaats voor ca 100 campers.Lagos ligt in het westen van de Algarve, vlak bij het meest zuidelijke puntje van Europa, Cabo de Vincente en is op heuvels gebouwd. Rondom het oude centrum ligt nog een stadsmuur.

Camperplaats Lagos. Camperplaats Lagos. Camperplaats Lagos.

Ongeveer een uur of 18.00 zijn we nog naar het stadje gelopen. Een tippel van een half uur. Na wat foto,s te hebben genomen en wat te hebben gegeten waren we ca 22.00 uur weer bij de camper. Onder het genot van een 'bakkie' maak ik nu dit verslag.

Lagos. Lagos . Lagos. Lagos.Lagos. Lagos.

Het ligt in de bedoeling dat we morgen ook nog hier staan en dan een stukje gaan varen naar de grotten.

1. Nel:
    Goedemorgen
    Nou daar is genoeg te zien wij zijn daar ook geweest
    tijd geleden maar toch .
    Ik hoop dat jullie mooi weer hebben hier is het nu ook goed boven de twintig graden
    Geniet er van .
  2. Gerrit:
    22 mei 2017
    Hallo vakantiegangers, nou zo leren we ook nog wat van jullie reis. Een mooi filmpje, zie je ook nog motoren A3, de weg leent zich er wel voor, mooie bochten.
  3. Adriaan en Monique:
    22 mei 2017
    Ja idd Gerrit komen wel groepen motorrijders tegen, maar het meest toch wielrenners.
  4. Marijke:
    22 mei 2017
    Genoeg te zien en te beleven en een mooi verhaal en het zijn leuke weetjes.
    Leuke foto,s weer.Veel plezier op jullie reis.gr.Marijke
  5. Rijk:
    22 mei 2017
    wij zijn weer terug van vakantie uit drenthe dus ik kan jullie reisverhalen weer lezen,
    deze week spelen de neuzen 020 in zweden dus kijken. je krijgt de groeten van de jongens uit de ster Gr Rijk en Trees
  6. Marja:
    22 mei 2017
    Prachtige foto s weer. Echt een mooie reis. Geniet van jullie dag!!